ssd

آموزش بازیابی رمز عبور root در لینوکس

با گسترش شبکه اینترنت ، امروزه حجم تلاشها برای نفوذ به سرورهای اینترنتی به شدت افزایش یافته است مدیران سرورها به اجبار برای حفظ امنیت سرور خود اغلب از کلمات پیچیده و بلند برای رمز عبور سرور خود استفاده می کنند. اما در بسیاری از مواقع کاربران سرورهای لینوکس با فراموش کردن کلمه عبور روت ( root ) در اتصال به سرور خود با مشکل بزرگی روبرو می شوند و طبیعتا مدیریت سرور بدون در اختیار داشتن اطلاعات ورود به سرور غیرممکن خواهد بود.

به وسیله این آموزش شما میتوانید رمز root رو بازیابی کنید.

در لینوکس کاربر root بالاترین سطح دسترسی دارد. گاهی فراموش کردن رمز عبور این کاربر مشکل ساز می شود. در لینوکس این قابلیت وجود دارد که به راحتی نسبت به بازیابی رمز عبور root در لینوکس اقدام کنید و یک کلمه عبور جدید جایگزین نمایید.

برای این کار باید از حالت single-user وارد لینوکس شوید و رمز عبور جدید بسازید. برای رفتن به حالت single-user باید سیستم ریبوت کنید. اگر بصورت پیش فرض از بوت لودر GRUB استفاده می کنید زمانی که منوی بوت به شما نشان داده می شود کنید A بزنید تا وارد حالت ویرایش شوید. در این حالت یک محیط شبیه خط فرمان برای شما نمایش داده می شود تا دستورات وارد کنید.

CentOS-6-Single-User-Mode-Editing

یک فاصله ایجاد کنید و سپس عبارت single را تایپ کنید و کلید اینتر بزنید.

grub append> single

GRUB سیستم در حالت single-suer بوت می کند. منتظر باشید تا سیستم بالا بیاید و خط فرمان به شما نمایش داده شود. سپس توسط دستور زیر رمز root تغییر دهید.

passwd root

بعد از اجرای این دستور باید رمز عبور جدید ۲ بار وارد کنید

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *