ثبت دامنه عمومی BIZ. (مخصوص کسب و کارها) و ویژگی های آن

آشنایی با دامنه‌ی BIZ.

دامنه‌ی BIZ. یکی از دامنه‌های سطح بالای عمومی نسل دوم اینترنتی است که برای کاهش از بار دامنه‌های COM. و امکان ثبت دامنه با نام‌های دل‌خواه برای کسب و کارهایی که نام مورد نظرشان با پسوند COM ثبت شده است در سال ۲۰۰۱ معرفی گردید. کلمه‌ی «biz» از بخش اول کلمه‌ی «business» (بیزنس/ کسب و کار) ساخته شده و برای ثبت دامنه‌های مختص کسب و کارها ایجاد گردیده است.

کاربردهای دامنه‌ی BIZ.

دامنه‌ی BIZ تنها دامنه‌ی اینترنتی است که مختص استفاده در کسب و کار طراحی شده است. بنابراین داشتن پسوند BIZ در نام سایت نشان دهنده‌ی یک شرکت یا واحد اقتصادی واقعی است و اعتماد به دامنه را افزایش می‌دهد.
به غیر از شرکت‌ها افرادی که به تجارت الکترونیک علاقه‌مندند نیز می‌توانند از دامنه‌های BIZ برای وب‌سایت‌های خود استفاده کنند.

کلمه‌ی «biz» به ترکی به معنی «ما» است و تعدادی وب‌سایت که از این دامنه برای دومین هکینگ (domain hacking) و ایجاد نام دامنه‌هایی که به ترکی بامعنی باشند ثبت شده‌اند.

واجدان شرایط ثبت دامنه‌های BIZ.

ثبت دامنه BIZ برای همه از هر جای دنیا آزاد است. اما دامنه‌ی BIZ مختص وب‌سایت‌های تجاری است. بنابراین اگر مشخص شود دامنه‌ی ثبت شده برای منظور تجاری یا عملیات تجارت الکترونیکی (شامل ارایه‌ی هرگونه خدمات یا کالا یا دارایی‌یی که برای آن قیمت تعیین شده باشد یا تسهیل این عملیات) استفاده نمی‌شود ممکن است مالکیت ثبت کننده بر دامنه دچار مشکل شود.

لازم نیست مالک دامنه یک شرکت یا واحد تجاری ثبت شده باشد. هر فردی می‌تواند برای فعالیت اقتصادی آنلاین یک دامنه‌ی BIZ داشته باشد.

دامنه نمی‌تواند برای وب‌سایت شخصی یا غیرتجاری استفاده شود یا به منظور فروش خود دامنه یا اجاره دادن آن  یا برای بحث درباره‌ی ایده‌های غیرمرتبط به تجارت ثبت شود.

مقررات دامنه‌ی BIZ.

نام دامنه می‌تواند ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.

پس از انقضای دامنه مالک پیشین می‌تواند تا ۴۰ روز برای تمدید دامنه‌اش اقدام کند. پس از این زمان دامنه به مدت ۳۰ روز قفل است. در این مدت مالک پیشین می‌تواند با پرداخت جریمه‌ی قابل ملاحظه برای پس گرفتن دامنه‌اش اقدام کند. ۵ روز پس از پایان این دوره دامنه برای ثبت عمومی آزاد می‌گردد.

این دامنه تا ۴ روز ضمانت برگشت پول دارد. در این مدت پس از ثبت دامنه در صورت پشیمانی می‌توان دامنه را حذف کرد. این حذف مشمول مقداری جریمه است و باقی مبلغ برگشت داده می‌شود.

دامنه‌ی BIZ از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *