ثبت دامنه CA. (کانادا) و مقررات خاص آن

آشنایی با دامنه CA.

دامنه‌ی CA. دامنه‌ی سطح بالای کشور کانادا است و مدیریت آن بر عهده‌ی «مرجع ثبت اینترنت کانادا» (CIRA) است. در حال حاضر تنها ثبت دامنه‌های سطح دوم برای متقاضیان ممکن است اما تا اواخر سال ۲۰۱۲ برای هر کدام از مناطق کشور کانادا دامنه‌های سطح سوم نیز تعریف می‌شد که از آن زمان ثبت این گونه دامنه‌ها متوقف گردید. بنا بر مقررات CIRA برای ثبت دامنه‌های CA ثبت کننده باید نوع ارتباط خود با کشور کانادا را مشخص کند.

مزایای ثبت دامنه های CA.

این دامنه برای همه‌ی سازمان‌ها، شرکت‌ها، گروه‌ها و افرادی که در کانادا ثبت شده‌اند، شهروندند، ساکنند قابل ثبت است. بنابراین اگر شما یک دامنه‌ی CA داشته باشید فرض اول این است که شما کانادایی هستید یا در کانادا فعالیت می‌کنید.

ممکن است از کلمه‌ی CA به عنوان مخفف نیز استفاده شود. مثلاً این دامنه می‌تواند به عنوان مخفف «Certified Authority» فرض شود.

واجدان شرایط ثبت دامنه های CA.

متقاضیان ثبت دامنه‌های CA باید یکی از گزینه‌های «شرایط حضور در کانادا» (Canadian Presence Requirements) را انتخاب کنند. این گزینه‌ها عبارتند از:

شهروند کانادا

سکونت دایم در کانادا

بومیان کانادا یا گروه‌های بومی کانادا

نماینده‌ی قانونی یک شهروند یا ساکن کانادا

شرکت کانادایی، برند ثبت شده در کانادا

مؤسسه‌های دولتی کانادا

مؤسسه‌های آموزشی کانادا

اتحادیه‌های کانادایی

بیمارستان‌های کانادا

کتابخانه‌ها، موزه‌ها، آرشیوهای کانادا

احزاب سیاسی کانادا

پادشاه یا ملکه‌ی بریتانیا به عنوان رییس حکومت کانادا

این ضرورت‌ها برای رابط‌های فنی و ادمین دامنه وجود ندارد. هم‌چنین توافق‌نامه‌ی ثبت دامنه‌ای که از طرف CIRCA برای متقاضی ارسال می‌شود باید مورد موافقت قرار بگیرد. معمولاً شرکت‌های ثبت از طریق ایمیل ثبت کننده را برای انجام این کار راهنمایی می‌کنند. فرآیند ثبت دامنه تا زمانی که متقاضی این موافقت‌نامه را با شناسه‌ی خود تأیید نکند تکمیل نمی‌شود. این کار باید حداکثر در ۷ روز انجام بگیرد. در غیر این صورت دامنه غیرفعال می‌شود.

هم‌چنین CIRCA به صورت دوره‌ای دامنه‌های ثبت شده را بررسی می‌کند و در صورتی که مالک دامنه را واجد شرایط برای در اختیار داشتن دامنه‌ی CA نیابد از طریق رجیسترار (مرکز ثبت دامنه) از ثبت کننده درخواست می‌شود مدارک لازم برای احراز هویت خود را ارسال نماید.

مقررات دامنه‌های CA.

نام دامنه می‌تواند ۲ تا ۶۳ کاراکتر باشد.

انتخاب یکی از دامنه‌های سطح بالای کشوری یا عمومی اینترنتی به عنوان نام دامنه ممکن نیست. به همین دلیل ثبت دامنه‌های ۲کاراکتری به ندرت انجام می‌شود.

اگر نام دامنه‌ی انتخابی شما با نام دامنه‌ای در سطح سوم که پیش‌تر توسط یکی از مناطق جغرافیایی کانادا ثبت شده باشد یکی باشد، باید مجوز استفاده‌ی شما از این نام دامنه توسط مالک دامنه‌‌ی سطح سوم اشاره شده داده شود.

ثبت دامنه به نام مناطق، شهرها یا عوارض طبیعی مشهور کانادا ممکن نیست و تابع مقررات خاص است.

دامنه‌های CA از کاراکترهای زبان فرانسه نیز در نام دامنه پشتیبانی می‌کنند.

نام فرد یا شرکت ثبت کننده باید مشخصاً نام یک فرد یا شرکت باشد. بنابراین استفاده از کلمه‌هایی که عرفاً نام فرد نیست برای نام ثبت کننده‌ی دامنه‌ی شخصی ممکن است مشکل‌زا شود. لیست نام‌های قابل پذیرش برای فرد یا شرکت را می‌توانید از این‌جا ببینید.

در ثبت دامنه باید مشخص گردد که ثبت کننده یک فرد یا یک شرکت است. اگر دامنه به نام شرکت ثبت می‌شود باید کل نام شرکت در قسمت «Name» نوشته شود و بخش «Company Name» باید با عبارت «N/A» پر شود یا خالی بماند.

دامنه‌ی CA گارانتی برگشت پول ندارد. در صورتی که بلافاصله پس از ثبت دامنه پشیمان شوید و دامن هرا حذف کنید پولی به شما برگردانده نخواهد شد.

دامنه‌ی CA تنها ۳ رابط تماس ثبت کننده، فنی و ادمین دارد و رابط مالی برای آن تعریف نمی‌شود. ثبت کننده می‌تواند یک فرد یا شرکت باشد، اما رابط‌های فنی و ادمین باید شخص باشند.

امکان محرمانه نگه داشتن اطلاعات whois دامنه‌ی CA وجود ندارد. اگرچه در صورتی که دامنه مشخصاً متعلق به یک فرد باشد می‌تواند نام و اطلاعات تماس خود را محرمانه نگه دارد. در این صورت این تغییر برای همه‌ی دامنه‌های CA آن فرد اعمال می‌شود.

پس از انقضای دامنه مالک آن تا ۴۰ روز می‌تواند برای تمدیدش اقدام کند. پس از آن دامنه به مدت ۳۰ روز قفل می‌شود. در این مدت مالک قبلی دامنه می‌تواند با پرداخت جریمه دامنه‌اش را پس بگیرد. پس از آن دامنه به مدت یک هفته در معرض حراج قرار می‌گیرد. در صورتی که در این مرحله تقاضایی برای دامنه نبود دامنه در فاصله‌ی یک روز آزاد می‌گردد.

برای انتقال دامنه‌های CA تنها داشتن کد انتقال دامنه کافی است و نیازی به تأیید رابط ادمین قبلی دامنه نیست.

تغییر نام ثبت کننده ی دامنه‌ی CA ممکن نیست. در صورت ضرورت باید یک رابط جدید ایجاد شود و به عنون ثبت کننده‌ی دامنه تعیین گردد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *