ssd

لینوکس چیست ؟

لینوکس یک سیستم عامل که از یک هسته ایجاد شده توسط لینوس توروالدز زمانی که او دانشجو در دانشگاه هلسینکی بود تکامل یافته است. به طور کلی، بسیاری از افراد با لینوکس آشنا هستند با این حال، به دلایل سیاسی و عملی، نیاز دارد بیشتر توضیح داده شود.  لینوکس یک سیستم عامل  است که آن را به عنوان جایگزینی برای سیستم عامل های دیگر، ویندوز، سیستم عامل Mac OS، MS-DOS، سولاریس و دیگران مورد استفاده قرار گیرد. لینوکس یک برنامه مانند یک پردازشگر کلمه نیست یا مجموعه ای از برنامه ها مانند مجموعه اداری نیست بلکه لینوکس یک رابط بین کامپیوتر / سخت افزار سرور و برنامه هایی که روی آن اجرا میشوند می باشد.

 

تاریخچه مختصری از لینوکس

هنگامی که لینوس توروالدز در حال مطالعه در دانشگاه هلسینکی بود، او در حال استفاده از یک نسخه از سیستم عامل یونیکس به نام “Minix” بود ، لینوس و سایر کاربران به ارسال درخواست برای اصلاح و بهبود سیستم عامل به سازنده مینیکس کردند اما او احساس کرد که این کار کافی نیست و  تصمیم گرفت که سیستم عامل خود را با توجه به نظرات و پیشنهادات کاربران ایجاد کند.

 

نرم افزار رایگان لینوکس

مهمترین برتری لینوکس، نسبت به سیستم عامل های انحصاری آن است که این سیستم نرم افزار آزاد است. هیچ شرکت، دولت یا گروهی صاحب لینوکس نیست. شرکت ها و گروه های بسیاری اقدام به تولید مجموعه نرم افزارهای خود، که “پخش” نام دارد کرده اند. تعداد دقیق پخش های لینوکس مشخص نیست، اما آنچه که مسلم است آن است که بیش از ۲۰۰ پخش ثبت شده ی لینوکس وجود دارد. هر شخصی، با کمی دانش فنی و کمی وقت می تواند سیستم عامل گنو/لینوکس خودش را درست کند. با این وجود اکثرا افراد ترجیح می دهند که از پخش های از پیش ساخته شده استفاده کنند.

 

هسته

لازم به ذکر است که نقطه کانونی از هر سیستم عامل هسته آن است. با صرف نظر کردن از جزئیات هسته آن چیزی است که شما با استفاده از آن برنامه های کامپیوتر و کنترل کامپیوتر خود را انجام میدهید. برای مثال اگر شما را به رستوران ایتالیایی مورد علاقه خود بروید ، نظم به کار رفته در پشقاب اسپاگتی آلا بلونز شما، مثل این است که سیستم عامل شما است.بسیاری از چیزهایی که از آنها در ساخت این پشقاب غذا به کار رفته مانند ماکارونی، سس گوجه فرنگی کوفته و پنیر که همه این مواد غذایی باعث تشکیل پاستا می شود خب، یک هسته مثل پاستا است که بدون پاستا ظرفی وجود ندارد.
بدون یک هسته، یک سیستم عامل وجود ندارد. بدون برنامه، یک هسته هم بی فایده است.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *