مقررات ثبت دامنه عمومی NAME. (برای آنها که نام‌شان را دوست دارند) و ویژگی های آن

آشنایی با دامنه NAME.

دامنه‌ی NAME. یکی از دامنه‌های سطح بالای عمومی نسل دوم اینترنت است که از سال ۲۰۰۲ به شکل کامل در دست‌رس بوده است. هدف از معرفی این دامنه ثبت توسط افراد برای ایجاد یک سایت با نام، لقب، یا شهرت خودشان بوده است.

اصلی‌ترین تفاوت این دامنه با بقیه‌ی دامنه‌های سطح بالا این است که می‌توان دامنه را به صورت یک دامنه‌ی سطح دوم مثلاً yourname.name یا سطح سوم مانند first.last.name ثبت کرد. هم‌چنین همراه با این دامنه می‌توان یک آدرس ایمیل مثلاً به صورت first@last.name ثبت کرد. این آدرس ایمیل ممکن است برای فوروارد کردن ایمیل‌ها به یک آدرس ایمیل دیگر یا به صورت یک ایمیل معمولی بسته به سیاست‌های مرکز ثبت دامنه استفاده شود.

در سال‌های ابتدایی عرضه‌ی این دامنه برای جلوگیری از ثبت نام خانوادگی‌های مشهور توسط احتکارگران دامنه تنها دامنه‌های سطح سوم و آدرس ایمیل‌های فوروارد شده قابل ثبت بودند. به این ترتیب هر فرد می‌توانست یک دامنه به صورت نام کامل خود (first.last.name) داشته باشد. اما از سال ۲۰۰۴ نام دامنه‌های سطح دوم نیز در دست‌رس قرار گرفتند و محدودیت ثبت نام واقعی برداشته شد.

بسیاری از شرکت‌های ثبت دامنه تنها دامنه‌های سطح دوم NAME را ثبت می‌کنند و امکان ثبت دامنه‌های سطح سوم را در اختیار مشتریان‌شان نمی‌گذارند.

ویژگی مهم دیگر دامنه‌های NAME. این است که وقتی فردی دامنه‌ی سطح سومی به صورت مثلاً Hassan.hashemi.name ثبت کند نام دامنه‌ی hashemi.com به صورت یک دامنه‌ی مشترک در میآید و امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت. در این حالت افراد دیگر تنها می‌توانند برای مثال دامنه‌ی ali.hashemi.com را ثبت کنند اما هیچ کس نمی‌تواند خود دامنه‌ی hashemi.com را ثبت کند.

به همین دلیل بسیاری از نام خانوادگی‌های مشهورتر که کاربرد زیادی در سطح جهان داشته‌اند یا متعلق به برخی از ناموران بوده‌اند از ابتدا رزرو بوده‌اند و امکان ثبت در سطح دوم نداشته‌اند و تعداد زیادی از نام خانوادگی‌های دیگر نیز به تدریج به علت ثبت دامنه‌های سطح سوم به این لیست اضافه شده‌اند.

مزایای ثبت دامنه‌های NAME.

این دامنه‌ها با هدف فراهم کردن امکان ثبت دامنه به نام خود فرد ایجاد شده‌اند. پس اگر مایلید یک دامنه به نام خودتان داشته باشید می‌توانید از دامنه‌های NAME. استفاده کنید.

صاحبان برندها که امتیازات حقوقی مربوط به یک شخصیت تخیلی (مثلاً یک کاراکتر سینمایی، تلویزیونی یا داستانی مشهور مثلاً ‌Harry Potter) را دارند می‌توانند از این دامنه برای حفظ امتیازات این شخصیت استفاده کنند. اگرچه ثبت دامنه به اسم کاراکترهای شناخته شده در صورتی که مورد شکایت قرار گیرد ممکن است لغو شود و دامنه در اختیار مالک واقعی آن قرار گیرد.

اگر قصد دارید خدمات تخصصی خود را به نام خودتان در اینترنت ارایه دهید، یا می‌خواهید کنترل پروفایل‌های خود در شبکه‌ها اجتماعی مختلف را در یک نقطه گرد آورید، یا می‌خواهید وب‌سایتی برای ارتباط با اعضای خانواده در گوشه کنار جهان داشته باشید و تاریخچه‌ی فامیل‌تان و عکس‌های خانوادگی‌تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید می‌توانید از دامنه‌ی NAME. خود استفاده کنید.

بهتر است هویت آنلاین خود را به تمامی به شبکه‌های اجتماعی نسپارید و خود مدیریت ساختن هویت اینترنتی خود با سلیقه و ترجیحات خود باشید. دامنه‌ی NAME. آدرس منحصربه‌فرد آنلاین شماست که هرکسی با دانستن نام شما به آن دست‌رس پیدا می‌کند.

برای متخصصانی که به شکل مستقل کار می‌کنند و آدم خودشانند دامنه‌ی NAME فرصتی است خلاقانه برای برند کردن نام خودشان.

واجدان شرایط ثبت دامنه‌های NAME.

هر کسی می‌تواند به نام خود یک دامنه‌ی NAME. ثبت کند. توجه کنید که نام دامنه‌ای که ثبت می‌کنید باید نام خودتان، نام خودتان با افزودن چند کاراکتر مثلاً alihashemi1990.name یا نام یک کاراکتر تخیلی باشد که حقوق مالکیت آن در دست شماست. ثبت دامنه‌ی NAME به اسم شخصیت‌های معروف ممکن است مشکل‌زا شود. هم‌چنین اگر معلوم شود دامنه‌ای که ثبت کرده‌اید با نام خودتان یا نام شخصی که از طرف وی دامنه را ثبت کرده‌اید تطابق ندارد یا به آن شبیه نیست ممکن بعد از ثبت دامنه مالکیت‌تان بر دامنه با چالش روبه‌رو شود.

مقررات دامنه‌های NAME.

نام دامنه می‌تواند ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.

نام دامنه می‌تواند شامل نقطه نیز باشد. در این صورت دامنه‌ی شما سطح سوم خواهد بود. برخی از مراکز ثبت دامنه امکان ثبت دامنه‌های سطح سوم NAME. را فراهم نمی‌کنند.

پس از ثبت دامنه تا ۵ روز نمی‌توانید مشخصات ثبت کننده‌ی دامنه را تغییر دهید.

پس از انقضای دامنه تا ۴۰ روز دامنه برای مالک پیشین قابل تمدید است. ۵ روز پس از آن دامنه برای استفاده‌ی عموم آزاد می‌شود.

این دامنه تا ۴ روز ضمانت برگشت پول دارد. در این مدت پس از ثبت دامنه در صورت پشیمانی می‌توان دامنه را حذف کرد. این حذف مشمول مقداری جریمه است و باقی مبلغ برگشت داده می‌شود.

این دامنه از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *