مقررات خاص ثبت دامنه UK. (بریتانیا) و ویژگی های آن

آشنایی با دامنه‌ی UK.

ثبت دامنه UK. چهارمین رتبه را در میان دامنه های سطح بالای فضای اینترنت دارد.

UK. دامنه‌ی سطح بالای کشوری بریتانیا است. تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰ میلیون دامنه‌ی UK ثبت شده بود. در زمان تعریف دامنه‌های کشوری بر اساس کدهای ISO کشوری دامنه‌ی GB. برای بریتانیا تعریف شد. اما دامنه‌ی UK مدتی پیش از آن و جداگانه تعریف شده بود. در نتیجه دامنه‌ی GB هرگز رواج پیدا نکرد و اکنون قابل ثبت نیست. ثبت دامنه‌های سطح دوم UK ممکن نیست (چند مورد استثنایی وجود دارد که مربوط به سال‌های دورند) و تنها می‌توان دامنه‌های سطح سوم UK را ثبت کرد که معمول‌ترین‌شان CO.UK. است.

معمولاً شرکت‌های ثبت دامنه امکان خرید دامنه‌های co.uk ،.org.uk. و me.uk. را برای متقاضیان فراهم می‌کنند. دامنه‌ی CO.UK دامنه‌ای عمومی است که توصیه می‌شود برای سایت‌های تجاری استفاده شود. با این حال بیش‌ترین میزان دامنه‌های UK ثبت شده از همین پسوند استفاده می‌کنند. پسوند ORG.UK اگرچه در زمینه‌ی ثبت محدودیتی ندارد اساساً برای سازمان‌های و تشکل‌های غیرانتفاعی ارایه شده است. پسوند ME.UK نیز برای استفاده‌ی افراد و وب‌سایت‌های شخصی ارایه شده است و لازمه‌ی ثبت این دامنه‌ها ثبت به نام شخص حقیقی است.

مزایای ثبت دامنه‌های UK.

دامنه‌ی UK به شدت محبوب است و تقریباً همه‌ی شرکت‌های بزرگ نسخه‌ی UK دامنه‌شان را ثبت می‌کنند و از آن به شکل فعال استفاده می‌کنند. ثبت این دامنه‌ها برای فعالیت در جزایر بریتانیا به صورت یک پیش‌فرض درآمده است.

حفاظت از هویت و برند تجاری بسیار حیاتی است. با ثبت دامنه‌ی خود با پسوندهای کشوری مشهور می‌توانید در راستای افزایش اعتبار و حفظ امتیاز برندتان گام مؤثری بردارید. این مطلب به ویژه درباره‌ی دامنه‌ی کشوری پرکاربرد و معتبری مانند UK. صادق است.

واجدان شرایط ثبت دامنه‌های UK.

ثبت دامنه های سطح سوم UK شامل co.uk. و org.uk. و me.uk. برای همه‌ی متقاضیان آزاد است و محدودیتی برای ثبت این دامنه‌ها بر اساس محل سکونت یا هویت حقیقی یا حقوقی وجود ندارد.

ثبت دامنه های سطح دوم UK ممکن نیست.

مقررات ثبت دامنه‌های UK.

نام دامنه بدون TLD می‌تواند ۲ تا ۶۰ کاراکتر (برای CO.UK یا ME.UK) یا ۲ تا ۵۹ کاراکتر (برای دامنه‌ی ORG.UK) باشد.

نام دامنه نمی‌تواند فقط شامل دو حرف باشد. اما ثبت دامنه‌ای ۲کاراکتری شامل یک حرف و یک عدد یا تنها دو عدد ممکن است.

نام دامنه نمی‌تواند با خط تیره شروع شود یا به خط تیره ختم شود. هم‌چنین دو کاراکتر سوم و چهارم نمی‌توانند پشت سر هم خط تیره باشند.

ثبت نام دامنه‌ای که با یکی از دامنه‌های سطح دوم موجود یکی باشد (شامل CO ،LTD ،ME ،NET ،ORG ،PLC ،AC ،GOV ،MOD ،MIL ،NHS ،POLICE ،NIC ،SCH) ممکن نیست. برای مثال شما نمی‌توانید دامنه‌ی org.co.uk را ثبت کنید.

نام دامنه نباید با هیچ یک از نام دامنه‌های سطح بالای اینترنتی (مانند COM ،NET ،EU و…) یکی باشد. مثلاً شما نمی‌توانید دامنه‌ی com.co.uk را ثبت کنید.

دامنه‌های UK ضمانت برگشت پول ندارند. اگر بلافاصله پس ار ثبت دامنه پشیمان شوید و آن را حذف کنید پولی به شما برگردانده نمی‌شود.

اگر دامنه به نام شخص باشد و کاربری تجاری نداشته باشد مخفی نگه داشتن مشخصات whois دامنه ممکن است. بسیاری از شرکت‌های ثبت دامنه برای دامنه‌های UK امکان محرمانه نگه داشتن اطلاعات whois را فراهم نمی‌کنند.

دامنه‌ی UK فقط یک رابط تماس در مشخصات whois نمایش می‌دهد که همان ثبت کننده‌ی دامنه است.

تغییر نام ثبت کننده‌ی دامنه یا نام شرکت (اگر دامنه به نام شخص ثبت نشده باشد) مشمول هزینه است.

برای تمدید دامنه‌ی UK می‌توانید در فاصله‌ی ۶ ماه پیش از انقضای دامنه تا ۹۰ روز پس از انقضا اقدام کنید.

در صورتی که حداکثر تا ۹۰ روز پس از انقضای دامنه برای تمدید آن اقدام نکنید دامنه برای ثبت عمومی آزاد می‌گردد. در این فاصله‌ی ۹۰روزه پس از انقضای دامنه تا زمانی که برای تمدید اقدام نکنید وب‌سایت و ایمیل‌های شما غیرفعال می‌گردد.

انتقال دامنه‌ی UK بلافاصله پس از ثبت ممکن است.

در صورت انتقال دامنه‌ی UK به کاربری دیگر چیزی به دوره‌ی مالکیت دامنه افزوده نمی‌شود. بیش‌تر دامنه‌ها پس از انتقال ۱ سال تمدید می‌شوند. در مورد UK تمدیدی اتفاق نمی‌افتد و مالک جدید باید پیش از تاریخ انقضای فعلی برای تمدید دامنه اقدام کند.

برای انتقال دامنه‌های UK نیاز به کد محرمانه‌ی انتقال دامنه نیست.

امکان قفل کردن دامنه‌های UK وجود ندارد.

برای انتقال دامنه‌ی دامنه‌ی UK باید ابتدا از پنل دامنه ‌ی مبدأ درخواست انتقال داده شود. برای این کار باید شماره‌ی مخصوص رجیسترار (مرکز ثبت) مقصد موسوم به TAG در پنل دامنه در مبدأ وارد می‌شود و درخواست انتقال دامنه داده می‌شود. سپس مالک در پنل جدید خود در مرکز ثبت مقصد فرآیند انتقال دامنه را شروع می‌کند. TAG شرکت Directi برای انتقال دامنه به این شرکت PDR-IN است. TAG شرکت OnlineNIC همان OnlineNIC است و برای انتقال دامنه به شرکت Tucows   باید TUCOWS-CA را به عنوان TAG وارد کنید. در جریان انتقال دامنه نباید هویت ثبت کننده‌ی دامنه تغییر کند.

معمولاً انتقال دامنه‌ی UK از یک رجیسترار به رجیسترار دیگر مشمول هزینه نمی‌شود. اما تغییر هویت مالک دامنه (نام ثبت کننده) مشمول هزینه است.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *