نحوه راه اندازی وب سایت

در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی وب سایت را شرح دهیم.

گام اول:

ثبت دامنه:

دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین الملی رایج عبارتند از Com , Net, Org و … که دارای مصارف عمومی می باشند و پسوند های ملی شامل: ir,co.ir,net.ir و …

همانطور که برای تهیه یک محل سکونت یا تجارت اولین سوال آدرس منطقه مورد نظر است، برای وب سایت نیز اولین سوال آدرس اینترنتی شما یا همان نام دامنه می باشد. بطور مثال آدرس اینترنتی هاست 97، host97.net می باشد که عبارت host97 نام و عبارت net پسوند دامنه می باشد.

گام دوم:

خرید هاست:

پس از انتخاب و ثبت دامنه اکنون شما دارای یک آدرس اینترنتی شده اید. ولی با وجود ثبت دامنه وقتی آدرس سایتتان را وارد مرورگر می کنید این طور به نظرمی رسد که این آدرس ثبت نشده است. اشتباه نکنید.آدرس شما ثبت شده است و تنها چیزی که ندارد داشتن یک منبع برای نمایش اطلاعات آن است. این امر دقیقاً مانند ثبت شرکت است که علاوه بر ثبت شرکت در دفاتر اسناد رسمی باید یک مکان را برای شرکت خود انتخاب کنید. در اینترنت به چنین مکانی به عنوان منبع برای سایت را هاست می نامند. هاست مکانی برای میزبانی سایت شما می باشد که می توانید اطلاعاتتان را در آن برای عموم به نمایش بگذارید.

نکته: انتخاب سرویس میزبانی وب یا همان هاست بستگی به زبان برنامه نویسی سایت شما دارد. در نتیجه قبل از تهیه هاست، قالبیت های سرویس میزبانی را مطالعه کرده و اطمینان حاصل نمایید که زبان برنامه نویسی سایت شما را پشتیبانی می کند.

گام سوم:

طراحی سایت اختصاصی یا استفاده از سیستم های مدیریت محتوی رایگان (CMS):

برای نمایش اطلاعات خود در اینترنت علاوه بر خرید دامنه و هاست باید سایت نیز طراحی نمایید. سایت شما می تواند از یک صفحه ساده HTML تا یک سایت داینامیک و حرفه ای فروشگاه و یا یک گالری حرفه ای تشکیل شده باشد. برای طراحی سایت می تواند از یک سیستم مدیریت محتوی رایگان مانند وردپرس، جوملا، دات نت نیوک و… استفاده کنید. هر کدام از این سیستم های مدیریت رایگان دارای امکانات، افزونه ها و قالب های گرافیکی متنوع می باشند. بطور مثال اگر قصد دارید یک وبلاگ شخصی داشته باشید و از سیستم های وبلاگدهی رایگان مانند بلاگفا، میهن بلاگ و … استفاده نکنید سیستم مدیریت محتوی وردپرس پیشنهاد می شود و اگر قصد دارید یک سایت تجاری داشته باشید جوملا یا دات نت نیوک توصیه می گردد. سیستم های مدیریت محتوی دارای تعداد زیادی افزونه رایگان می باشند که بیشتر نیازهای یک وب سایت را برآورده می کنید. اما اگر ویژگی خاصی مد نظر شما بود و افزونه آن را نتوانستید در اینترنت پیدا کنید ۲ راه وجود دارد:

۱- از آنجاکه سیستمهای مدیریت محتوی کد باز می باشند شما اگر علم برنامه نویسی داشته باشید می توانید ویژگی مورد را بصورت یک افزونه نوشته و بر روی سیستم مدیریت محتوی خود نصب کنید.

۲- تمامی ویژگی های مد نظر خود را برروی کاغذ آورده و سپس با یک شرکت طراحی وب سایت قرارداد منعقد نمایید تا سایت را با توجه به خواسته شما طراحی کند.

نتیجه گیری: با توجه به موارد ذکر شده در بالا به این جمع بندی می رسیم که برای داشتن یک وب سایت باید ۳ کار را انجام دهید: ۱- خرید دامنه ۲-خرید هاست ۳- نصب سیستم مدیریت محتوی رایگان یا طراحی اختصاصی سایت

2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *