ویژگی‌های دامنه ASIA. (آسیا) و مقررات ثبت دامنه

آشنایی با دامنه ASIA.

دامنه‌ی ASIA. یکی از دامنه‌های سطح بالاست که پشتیبانی آن بر عهده‌ی سازمان DotAsia است و هدف اصلی از ارایه‌ی آن استفاده برای ثبت دامنه توسط شرکت‌ها، سازمان‌ها، و افرادی است که در منطقه‌ی آسیا، اقیانوس آرام و استرالیا فعالیت می‌کنند یا ساکنند.

منطقه‌ی آسیا به تنهایی و بدون احتساب اقیانوسیه بیش از ۶۰ درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده و ساکنان این منطقه به بیش از ۹۰ زبان تکلم می‌کنند. با وجود این تنوع فرهنگی شدید اکثر ساکنان این منطقه به علت سابقه‌ی تاریخی طولانی مدت نسبت به کلمه‌ی آسیا که بازتاب دهنده‌ی فرهنگ شرق کهن است احساس غرور و تعصب ویژه‌ای دارند. دامنه‌ی ASIA. دقیقاً به همین منظور طراحی شده و متعلق به هیچ کشور خاصی نیست و همه‌ی آسیایی‌ها از ترکیه تا ژاپن و جزایر اقیانوس آرام از جمله استرالیا و بعضاً اقیانوس هند و حتا قطب جنوب(!) می‌توانند از نام دامنه‌های ASIA. استفاده کنند.

مزایای ثبت دامنه های ASIA.

برخی از کشورهایی که سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جهان را دارند آسیایی هستند. ۶۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه است و غول‌های اقتصادی‌یی مانند چین، ژاپن و هند نیز در منطقه‌ی آسیا قرار دارند. با رشد فناوری در این منطقه اینترنت به شکل فزاینده‌ای به بخش مهمی از اقتصاد این منطقه تبدیل شده است. اگر شرکتی می‌خواهد خودی به نظر برسد و در این منطقه پذیرفته شود لازم نیست خود را به یک منطقه یا کشور محدود کند و برای فعالیت در هر کدام از کشورهای آسیایی یک دامنه‌ی کشوری ثبت کند. ثبت دامنه ASIA. نشان می‌دهد که آن شرکت مصمم است در منطقه فعالیت خود را گسترش دهد.

هم‌چنین کلمه‌ی ASIA بر خلاف بیش‌تر پسوندهای نام دامنه یک کلمه‌ی بامعنی است و می‌تواند در رتبه‌بندی سایت در نتایج جست‌جوی منطقه‌ای گوگل مؤثر باشد.

در نهایت این‌که اگر نمی‌توانید نام دامنه‌ی مورد علاقه‌تان را با پسوندی مثل COM. ثبت کنید دامنه‌ی ASIA. به شما امکان ثبت دامنه ای می‌دهد که هم خود نام دامنه و هم پسوند آن به سادگی در خاطر می‌نشیند.

واجدان شرایط ثبت دامنه های ASIA.

هر کسی می‌تواند یک دامنه‌ی ASIA. ثبت کند. اما بنا به مقررات یک دامنه‌ی ASIA. باید یک تماس CED داشته باشد. CED اطلاعات تماس یک فرد، سازمان، شرکت یا واحد است که در یکی از کشورهای منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه ثبت شده باشد، رسمیت داشته باشد، ساکن باشد، یا شهروند یکی از این کشورها باشد حتا اگر در جای دیگری سکونت داشته باشد. CED می‌تواند هر کدام از رابط‌های مالی، فنی، ادمین یا خود ثبت کننده یا غیر از آن‌ها باشد. نماینده‌ی CED و ثبت کننده هر دو در برابر دامنه مسؤولند.

گاهی شرکت‌های ثبت دامنه در قبال دریافت مبلغی یا بدون آن خود نقش CED را برای ثبت دامنه برای افرادی که نماینده‌ای در آسیا ندارند یا بومی این منطقه نیستند ایفا می‌کنند. در این حالت CED معمولاً به جای رابط تماس فنی دامنه قرار می‌گیرد. در صورت انتخاب CEDیی که تا کنون برای هیچ دامنه‌ای استفاده نشده باشد ممکن است از طرف رجیستری DotAsia مدارکی برای اثبات هویت CED دامنه (مثلاً گذرنامه یا کارت شناسایی) درخواست شود.

مقررات دامنه‌های ASIA.

این نام دامنه‌ها می‌توانند از ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشند.

ثبت دامنه های ASIA. بین‌المللی (با کاراکترهای غیرانگلیسی) ممکن است.

پس از انقضا دامنه تا ۴۰ روز قابل تمدید است. پس از این زمان دامنه به مدت ۳۰ برای ثبت مجدد توسط مالک قبلی قفل می‌گردد که در این دوره ثبت مجدد دامنه مشمول جریمه خواهد بود. ۵ روز پس از این مدت دامنه برای ثبت عمومی آزاد می‌گردد.

امکان فعال‌سازی ویژگی محرمانگی اطلاعات ثبت کننده‌ی دامنه وجود ندارد. در نتیجه در whois دامنه‌های ASIA. همواره نام و نشانی ثبت کننده دیده می‌شود.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *