ویژگی‌ها و مقررات ثبت دامنه PRO. (گواه صلاحیت حرفه‌ای شما)

 

معرفی دامنه‌ی PRO.

دامنه‌های PRO. اولین نوع دامنه‌های سطح بالای عمومی‌اند که مخصوص متخصصان و صاحبان حرفه ایجاد شده‌اند. کلمه‌ی PRO مخفف «Professional» به معنی حرفه‌ای است و لازمه‌ی پبت این دامنه‌ها داشتن مجوز کار است.

در ثبت دامنه های PRO محدودیتی از لحاظ نوع حرفه و تخصص وجود ندارد و شما با هر تخصصی که لازم باشد برای آن گواهی حرفه‌ای بگیرید می‌توانید یک دامنه‌ی PRO. ثبت کنید.

در فضای وب اعتماد کردن به افراد ناشناس کاری دشوار است، اما با ثبت دامنه PRO. برای سایت‌تان مشتریان شما و بازدیدکنندگان از سایت‌تان می‌دانند که شما دارای مدرک و گواهی کار معتبر در حوزه‌ی تخصصی خود هستید.

هم‌چنین ثبت دامنه PRO به این معنی است که شما در زمینه‌ی کاری خود شهرت مناسبی دارید و البته سوء شهرت ندارید.

 

مزایای ثبت دامنه های PRO.

همان طور که گفتیم اصلی‌ترین مزیت این دامنه‌ها حرفه‌ای بودن آن‌هاست. به عبارتی با ثبت دامنه‌ی PRO شما پذیرفته‌اید که دارای صلاحیت حرفه‌ای مورد تأیید مراجع قانونی و صنفی مرتبط در کشور محل سکونت خود هستید.

اما مزیت دوم این دامنه‌ها جدید بودن آن‌هاست که باعث می‌شود تعداد زیادی از نام دامنه‌های ساده‌تر با پسوند PRO. آزاد باشند و بر خلاف دامنه‌های مشهورتری مانند COM. شما راحت‌تر بتوانید نام دامنه‌های مورد نظرتان را ثبت کنید.

در نهایت اگر دامنه‌ی COM. و NET. به نام واحد تجاری‌تان ثبت کرده‌اید و به اعتبار کسب و کارتان در فضای آنلاین به شکل ویژه اهمیت می‌دهید بهتر است دامنه‌ی PRO. را نیز به نام خودتان ثبت کنید حتا اگر قصد استفاده از آن را نداشته باشید. همین قدر که خیال‌تان راحت باشد که کس دیگری نمی‌تواند نام دامنه‌ی شما را به نام خود ثبت کند هم کافی است.

 

واجدان شرایط ثبت دامنه های PRO.

ثبت این دامنه‌ها با دامنه‌ها عمومی دیگر تفاوتی ندارد. اما در هنگام ثبت متقاضی ثبت دامنه باید زمینه‌ی حرفه‌ای خود را مشخص کند. شغلی که شما مشخص می‌کنید می‌تواند در هر حوزه‌ای باشد، تنها لازم است برای اشتغال در آن زمینه مجوز کار داشته باشید.

 

به شکل رسمی شما در صورتی مجاز به ثبت یک دامنه‌ی PRO. هستید که:

۱- شما به عنوان یک فرد یا واحد حرفه‌ای خدمات و سرویس‌های معینی را عرضه کنید.

۲- از طریق یک مرجع دولتی یا مرجعی که از طرف دولت صاحب صلاحیت شناخته می‌شود کسب و کارتان ثبت شده باشد و دارای مجوز فعالیت باشید.

۳- برای ارایه‌ی خدمات دریافت مجوز از طرف اعضای این مرجع صاحب صلاحیت الزامی باشد.

۴- شما در زمینه‌ی حرفه‌ای خود صاحب حسن شهرت باشید.

در عمل برای ثبت این دامنه‌ها فقط لازم است زمینه‌ی کاری خود را مشخص کنید. اما مرجع ثبت این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورتی که لازم بداند از شما به عنوان متقاضی ثبت دامنه ارایه‌ی مجوز یا گواهی کارتان را درخواست نماید.

معمولاً به شکل تصادفی برای ثبت تعدادی از دامنه‌ها این گونه مدارک درخواست می‌شود. مثلاً ممکن است با فرستادن یک ایمیل از ثبت کننده درخواست شود تاریخ صدور گواهی کار یا تاریخ انقضای آن یا مرجع صادرکننده‌ی گواهی را مشخص کند یا خود گواهی را  ارسال کند. در صورتی که مدارک لازم برای تأیید دامنه ارسال نگردد فعال بودن دامنه تا زمان ارایه مدارک درخواست شده تعلیق می‌گردد.

 

مقررات دامنه‌های PRO.

نام دامنه‌ی PRO. می‌تواند از ۴ تا ۶۳ کاراکتر باشد.

ثبت دامنه‌های ۳کاراکتری مجاز نیست.

ثبت دامنه‌های PRO. می‌توانند از یک ساله تا ۱۰ساله باشد، اما تمدید دامنه فقط یک‌ساله ممکن است.

پس از انقضای دامنه تا ۴۰ روز دامنه توسط مالک قبلی قابل تمدید است. پس از ان به مدت ۴۰ روز مالک قبلی دامنه می‌تواند با پرداخت جریمه‌ی قابل ملاحظه دامنه‌اش را پس بگیرد. ۵ روز پس از پایان این دوره دامنه برای ثبت عمومی آزاد می‌گردد.

دامنه‌های PRO. امکان فعال کردن محرمانگی اطلاعات (Privacy Protection) ندارند. در نتیجه در whois دامنه همیشه مشخصات ثبت کننده قابل مشاهده خواهد بود.

نام دامنه‌های سطح سوم PRO. در حال حاضر برای برخی مشاغل تعریف شده است. این دامنه‌ها نیاز به تأیید مدارک دارد:

law.pro، advoc.pro، bar.pro، jur.pro، و recht.pro برای مشاغل حقوقی و قضایی

cpa.pro، aaa.pro، aca.pro،  و acct.pro برای مشاغل مرتبط با حساب‌داری

med.pro برای حوزه‌ی درمانی و پزشکی

eng.pro برای مهندسان

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *