۱۰ نکته که قبل از بالا آوردن سایت باید چک کنید! (بخش دوم)

۱- طراحی:

یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین چیزها که افراد در یک وب‌سایت به آن توجه می‌کنند طراحی آن است؛ به همین دلیل چک کردن طراحی سایت باید در اولویت باشد. وقتی سایتی را طراحی می‌کنید ممکن است فکر کنید کارتان را دارید خیلی عالی و برجسته انجام می‌دهید٬ در حالی که پس از پایان طراحیتازه متوجه اشکالات طراحی خود می‌شوید. معمولاً آدم‌ها نمی‌توانند ایرادهای آفریده خودشان را بلافاصله ببینند٬ اما با گذشت مدتی زمان بسیاری از مشکلاتی که متوجه آن نشده اند به چشم‌شان می آید. بنابراین همیشه خوب است پیش از بالا آوردن سایت‌تان طراحی سایت‌تان را برا آخرین بار چک کنید. منظور از این چک کردن فقط خوش بر و رویی و دل‌نوازی ظاهر سایت نیست. موارد متعددی باید چک شود٬ از جمله:

ترکیب رنگی‌تان را چک کنید: ممکن است به ترکیب رنگی که یک سایت خاص را شکل داده بی توجهی کنید. حتا وقتی برداشت اولیه تان از این ترکیب رنگی مثبت است بررسی مجدد آن ضرری نخواهد داشت. مطمئن شوید که ترکیب رنگ‌تان دیدگان را آزار نمی‌دهد. اگر عاشق رنگ‌های روشنید مطمئن شوید رنگ‌بندی‌تان شکل رنگ فضای داخلی خانه تان نشده باشد! رنگ‌ها باید با هم هماهنگ باشند و اگر در وارسی سایت‌تان احساس می‌کنید چیزی آزارتان می‌دهد احتمالاً مشکلی در کار است. بکوشید این مشکل را بیابید و در مرحله پیش از بالا آوردن سایت آن را رفع کنید.

ترکیب فونت‌ها: پس از رنگ‌ها ترکیبات فونت٬ اندازه و نوع آن‌ها را نیز چک کنید. فونت‌های شما باید هم‌خوانی داشته باشند. مطمئن شوید که همه کلمه ها در هر گوشه ای از سایت‌تان قابل مشاهده و خواندنند. ممکن است شما فونت‌های عجیب و غریب را دوست داشته باشید اما در طراحی سایت سادگی را حفظ کنید. لازم نیست کاربران‌تان را گیج کنید. اندازه فونت‌ها نیز باید مناسب و قابل خواندن باشد. بعضی فونت‌ها در مرورگرهای مختلف درست دیده نمی‌شوند حتا اگر ظاهراً در طراحی شما خیلی هم خوش شکل باشند. مهم‌ترین عامل درباره فونت‌ها خوانا بودن آن‌هاست٬ هدینگ٬ عنوان٬ متن همه باید واضح باشند و خواندن‌شان آسان باشد.

لوگوها و بنرها: خوب است لوگوها٬ بنرها و ویدیوهای داخل سایت‌تان را هم برای آخرین بار چک کنید و مطمئن شوید همه چیز درست است. احتمالاً لازم است لوگوی شرکت‌تان در همه بخش‌ها بیاید. بنرها باید در جای درست‌شان قرار گرفته باشند. وضوح تصاویر و ویدیوهای سایت‌تان را چک کنید و مطمئن شوید سرعت بالا آمدن صفحه تان زیاد نباشد. همه چیز را که درست کردید دوباره کلیت کار را چک کنید.

۲- عنوان‌ها و متاتگ‌ها:

عنوان ها و متاتگ‌ها (Meta Tag) برای وب‌سایت شما بسیار مهمند٬ به ویژه از جهت موتور جست‌جو پسند کردن سایت. یکی از راه‌های اصلی ایجاد کسب و کار در وب بهینه سازی وب‌سایت از دید موتور جست‌جو (SEO) است که کمک می‌کند سایت‌تان در نتایج جست‌جو دیده شود. چک کردن عنوان‌ها و متاتگ‌ها برای این کار مفید است.

عنوان: هیچ وقت در ایجاد عنوان (Title) برای صفحه های سایت‌تان شتاب‌زده عمل نکنید. این مهم‌ترین چیزی است که یک موتور جست‌جو وقت بررسی سایت شما تشخیص می‌دهد. موتورهای جست‌جو سایت‌ها را مثل مردم نمی‌بینند.

مردم ممکن است از طراحی زیبای سایت شما شگفت‌زده شوند؛ موتور جست‌جو شعورش به این چیزها نمی‌رسد و اول به عنوان نگاه می‌کند. عنوان نباید از ۷۵ کاراکتر بیش‌تر باشد. عنوان‌تان باید برای کاربری که در نتایج جست‌جو سایت‌تان را می‌بیند بامعنی باشد. اولین چیزی که کاربران از سایت شم در نتایج جست‌جو می‌بینند همین عنوان است. در عنوان باید کلیدواژه هایی که زیاد جست‌جو می‌شوند و به صفحه تان مرتبطند قرار بگیرند و غلط گرامری٬ املایی و نشانه گذاری نداشته باشد. بهتر است از جمله های کامل استفاده نکنید.

متا دیسکریپشن (Meta Description): نباید از ۱۶۵ کاراکتر بیش‌تر باشد و باید درباره صفحه باشد. متا دیسکریپشن باید برای هر صفحه متفاوت باشد تا محتوای آن کپی تشخیص داده نشود. باید در عین حالی که همه کلیدواژه های مهم‌تان را در دیسکریپشن می‌آورید بکوشید این توصیف معنی درستی نیز داشته باشد. دومین چیزی که کاربر در نتایج جست‌جو می‌بیند همین توصیف است؛ پس فقط یک زنجیره از کلیدواژه ها را پشت سر هم ردیف نکنید. توصیف باید بامعنی و مرتبط به صفحه باشد.

متا کی‌ورد (Meta Keyword): مطمئن شوید کلیدواژه های درست و تگ‌های مرتبط استفاده می‌کنید. متا دیسکریپشن و تگ‌ها به اندازه عنوان مهم نیستند اما نمی‌توانید هم به آن‌ها بی اعتنا باشید. کلیدواژه های پر جست‌جو و مرتبط را برای متا کی‌وردهایتان استفاده کنید. با تغییراتی که گوگل در الگوریتم‌هایش داده است ظاهراً از اهمیت متا کی‌وردها به شدت کم شده و بسیاری از متخصصان SEO عقیده دارند گوگل دیگر به آن‌ها هیچ توجهی ندارد.

هدینگ‌های H1 و H2: ممکن است محتوای سایت‌تان عالی و غبطه انگیز باشد اما موتورهای جست‌جو به آن کم محلی کنند. دلیلش می‌تواند هدینگ‌های نه چندان متأثر کننده شما باشد. مطمئن شوید که هدینگ‌های H1 و H2یتان حاوی کلیدواژه های اصلی‌تان و صریح و مستقیم باشند. هدینگ‌ها هم بر موتورهای جست‌جو و هم بر خوانندگان سایت تان مؤثرند. بسیاری از مردم پیش از خواندن کل محتوا اول هدینگ‌ها را می‌بینند. پس باید آن‌ها را با هدینگ خوب فریفته کنید تا به خواندن محتوایتان ترغیب شوند.

تگ‌های آلت (Alt Tags): هیچ وقت تگ گذاشتن برای تصویرها را فراموش نکنید. موتورهای جست‌جو به جای تصویر توصیف و تگ آلت ان را می‌بینند. مطمئن شوید که که یک تگ آلت صریح و مرتبط با تصویر و یک توصیف روشن برای آن گذاشته اید که کلیدواژه اصلی را هم در خود دارد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *