سئو و معرفی سریع سایت و وبلاگ به گوگل (ایندکس سریع گوگل)

کاربران زیادی با ما تماس گرفته و در مورد چگونگی معرفی وبلاگ یا سایت خود به موتور جستجوگر گوگل سوال میکنند. بعضی هم تصور دارند به محض ثبت دامنه و هاست و راه اندازی سایت خود، باید با سرچ نام دامنه خود در گوگل، سایت آنها در نتایج گوگل نمایش داده شود! اما اینطور نیست. اگر مطابق روشهایی که در ادامه توضیح می دهیم عمل نمایید، گوگل در ۱۵ روز (گاهی تا یک ماه) آینده سایت یا وبلاگ شما را بررسی و به بانک اطلاعات خود اضافه میکند.

توجه: حتماً وبلاگ یا سایت خود را زمانی به گوگل معرفی کنید که وبلاگ یا سایت شما دارای حداقل ۵ تا ۱۰ مطلب نوشته شده باشد. سعی کنید در عنوان و توضیحات صفحه ها، از کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده نمایید، چرا که در چنین حالتی علاوه بر اینکه احتمال درج سایت یا وبلاگ شما در بانک اطلاعات گوگل بیشتر خواهد شد امتیاز بهتری را نیز در این جستجوگر کسب خواهید کرد.

برای معرفی وبلاگ یا سایت به گوگل راههای زیادی توصیه می شود اما وب ثمین روش های زیر را با توجه به تجربیات خود توصیه می کند. روش اول از نظر تیم سئو وب ثمین موثرترین و سریع ترین روش معرفی سایت به گوگل می باشد. اگر به روش زیر عمل نمایید شما هم با ما هم نظر خواهد شد. روش دوم گزینه ای مناسب جهت معرفی وبلاگ به گوگل می باشد (روش اول برای وب مسترانی که از سیستم های وبلاگدهی رایگان مانند بلاگفا، میهن بلاگ، رزبلاگ و …استفاده می کنند کاربرد ندارد چون به فضای هاست خود دسترس ندارند) که در این روش با استفاده از امکاناتی که سایت گوگل در اختیار کاربران قرار داده ، می توان فقط آدرس سایت را به موتور جستجوی گوگل پیشنهاد کرد و اینکه چه وقتی این آدرس توسط گوگل فهرست می شود بستگی به تعداد آدرسهایی که از قبل ثبت شده و سیاستهای فنی گوگل دارد که این روش در مدت زمان کوتاه موثر نیست و نیاز به زمان نسبتا زیادی دارد .

روش اول: استفاده از امکانات وب مسترهای گوگل برای معرفی سایت به گوگل:

۱-     ابتدا آدرس https://www.google.com/webmasters را در مرورگر خود تایپ کنید.

۲-     پس از بارگذاری کامل آدرس فوق، بر روی گزینه  Sign in to Webmaster Tool کلیک نمایید.

۳-     در این صفحه اطلاعات اکانت گوگل خود را وارد کنید و سپس بر روی دکمه SIGNIN کلیک کنید.. اگر اکانت گوگل ندارید ابتدا با کلیک بر روی گزینه SIGNUP گوگل برای خود اکانت گوگل بسازید.

۴-     پس از ورود به بخش وب مستر گوگل، بر روی گزینه ADD A SITE کلیک کنید.

۵-     در کادر باز شده Add a site، آدرس سایت خود را وارد نمایید و سپس روی گزینه Continue کلیک نمایید.

۶-     اکنون با صفحه ای مواجه می شوید که باید با قراردادن یک فایل درون شاخه اصلی هاست سایت خود، برای گوگل مشخص نمایید که شما واقعاً مالک این سایت هستید و قصد ندارید اطلاعات آماری سایت دیگران را بدست آورید.

گوگل برای تایید این مورد چند راه پیش شما قرار می دهد که ما ۲ روش آن را توضیح می دهیم:

۱- آپلود فایل بر روی هاست سایت شما: تب Recommended method چهار گام دارد. (برای کسانی که امکان آپلود فایل روی هاست سایت خود را دارند، این روش پیشنهاد می شود)

گام اول: با کلیک بر روی گزینه this HTML verification file، فایل با فرمت HTML را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

گام دوم: درون پوشه اصلی هاست سایت خود توسط ابزار فایل منیجر یا نرم افزارهای اتصال FTP آپلود کنید. ( برای هاست ویندوز داخل پوشه wwwroot و برای هاست لینوکس درون پوشه public_html آپلود کنید)

گام سوم: برای تایید صحیح آپلود شدن فایل گام دوم، بر روی لینک نمایش داده شده توسط گوگل که شامل نام سایت شما همراه با نام فایل آپلود شده در گام دوم است کلیک کنید. اگر فایل را صحیح آپلود کرده باشید عبارت google-site-verification همراه با نام فایل آپلود شده در مرورگرتان نمایش داده می شود.

گام چهارم: بر روی دکمه VERIFY کلیک کنید.

۲- قراردادن تگ HTML درون فایل  صفحه اصلی سایت (برای کسانی که امکان آپلود فایل روی سایت خود را ندارند، این روش پیشنهاد می شود)

گام اول: بر روی تب Alternate methods کلیک کنید.

گام دوم: گزینه HTML tag را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه برچسب مخصوصی در اختیار شما قرار داده می شود که در تصویر با مستطیل قرمز مشخص شده است. بایستی این برچسب را کپی کرده و در فایل اصلی سایت خود مابین تگ <head> و <head/> قرار دهید و سپس فایل اصلی سایت خود را ذخیره کنید.

گام سوم: بر روی دکمه VERIFY کلیک کنید.

اکنون بوسیله یکی از روش های فوق، سایت شما و وب مستر بودن شما مورد تایید گوگل قرار گرفته است که پس از تایید سایت شما به شکل زیر نشان داده می شود .

حال نوبت آن رسیده که نقشه سایت یا وبلاگ خود را ایجاد کرده و آن را به گوگل معرفی کنیم تا روبات ها و اسپایدرهای جستجوگر گوگل به راحتی بتواند لیستی از فایلهایی را که توسط این نقشه معرفی کردیم دانلود کرده و در فهرست جستجوی خود قرار دهد .

برای ساخت نقشه سایت یا بلاگ خود به روش زیر عمل کنید:

۱-      ابتدا به سایت http://www.xml-sitemaps.com مراجعه کنید .توسط این سایت می توانید برای ۵۰۰ صفحه سایت یا وبلاگ خود بطور اتوماتیک و رایگان نقشه سایت ایجاد نمایید.

۲-     در قسمت Starting URL نام سایت یا وبلاگ خود را وارد نمایید.

۳-     در قسمت Change Frequency نوع به روز شدن سایت خود را انتخاب کنید، که برای به روز شدن روزان Daily ، ساعتی   Hourly  و … را انتخاب کنید . اگر سایت یا وبلاگ شما روزانه به روزرسانی می شود گزینه Daily را انتخاب کنید در غیر اینصورت گزینه هفتگی یا ماهانه را انتخاب کنید.

۴-     در قسمت Last Modification تاریخ آخرین به روز رسانی سایت را وارد کنید و اگر مطمئن نبودید گزینه Use Server Response را انتخاب کنید .

۵-     در قسمت  Priority گزینه Automatically Calculated Priority راانتخاب کنید.

۶-     روی گزینه Start کلیک کنید . بعد از کلیک کردن روی Start ، برنامه شروع به لیست نمودن سایت شما خواهد نمود که بنا به تعداد و حجم صفحات سایت شما مدت زمان متغیری طول خواهد کشید .

۷-     پس از این عملیات تصویر زیر برای شما به نمایش در می آید و چندین فایل برای دانلود با فرمت های متفاوت در اختیار شما قرار می گیرد که شما فایل sitemap.xml  را دانلود نمایید.

۸-     فایل sitemap.xml را در شاخه اصلی سایت خود آپلود نمایید . ( برای هاست ویندوز داخل پوشه wwwroot و برای هاست لینوکس درون پوشه public_html آپلود کنید)

اکنون می خواهیم فایل sitemap.xml را به گوگل توسط ابزار وب مستر گوگل معرفی کنیم.

۹-     وارد ابزار وب مستر گوگل توسط اکانت گوگل خود شوید https://www.google.com/webmasters

10- بر روی تصویر سایت خود که به گوگل معرفی کردید کلیک کنید.

۱۱- حال بر روی گزینه Crawl و سپس Sitemap کلیک کنید.

۱۲- بر روی دکمه ADD/TEST SITEMAP کلیک کنید.

۱۳- در کادر ظاهر شده عبارت SITEMAP.XML را تایپ کنید و سپس بر روی دکمه Submit Sitemap  کلیک کنید.

۱۴- در صورت انجام صحیح تمامی مراحل تصویری شبیه به تصویری زیر را ملاحظه خواهید کرد.

۱۵- اکنون منتظر باشید که فایل نقشه سایت شما توسط گوگل دانلود شده و آدرس های درون آن به مرور زمان در فهرست گوگل و در نتایج جستجوها نمایش داده شود .در صورتی که مراحل را کامل انجام دهید، سایت شما به زودی ( کمتر از ۷ روز) در گوگل فهرست می شود .

روش دوم: استفاده از امکانات وب مسترهای گوگل برای معرفی وبلاگ به گوگل:

از این روش برای معرفی نشانی وبلاگ ها بصورت مستقیم به موتور جستجوی گوگل استفاده می شود.

۱-     ابتدا آدرس  http://www.google.com/addurl را در مرورگر خود تایپ کنید.

۲-     در این صفحه اطلاعات اکانت گوگل خود را وارد کنید. اگر اکانت گوگل ندارید ابتدا با کلیک بر روی گزینه SIGNUP گوگل برای خود اکانت گوگل بسازید).

۳-     بعد از ورود، با تصویر زیر مواجه خواهید شد. در کادر URL  آدرس سایت خود را وارد کنید. سپس کد کچا نمایش داده شده را وارد نمایید و سپس بر روی دکمه Submit Request  کلیک نمایید.

۴-     در صورتی که مراحل را کامل انجام دهید، گوگل در ۱۵ روز (گاهی تا یک ماه) آینده وبلاگ شما را بررسی و به بانک اطلاعات خود اضافه میکند.

2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *